Biztonsági tanácsok az online csalók ellen!

Az online csalások tárháza szinte kimeríthetetlen. Van, amelyekről könnyen kideríthető, hogy tisztességtelen szándék húzódik mögöttük, és vannak, amelyek kifinomultabbak, és csak utólag jön rá az ember, hogy rászedték. Ezeket többnyire telefonon, vagy e-mailben hajtják végre, sok esetben hideghívással, vagy különböző adatbázisokból megszerzett adatokat felhasználva, ahol akár a hívott fél nevét, vagy egyéb személyes adatait is ismerhetik, így azt a látszatot kelthetik, hogy ismerik az “ügyfelet”, vagy régebben már valamilyen üzleti kapcsolatban álltak egymással.

 fraud.jpg

Hogyan lehet felismerni, hogy csalókkal állunk szemben:

  • Amennyiben egy ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg nem is igaz.
  • A könnyű pénz ígérete: Amennyiben könnyű, kockázatmentes pénzkereseti lehetőséget, vagy nyeremény ígért valaki.
  • Ha valaki pénzt kér azért, hogy egy nyereményt átadjon, vagy nyereményjátékon való részvételt biztosítson.
  • Amennyiben nem küldenek írásos anyagot azelőtt, hogy kicsikarnák a beleegyezését abba, hogy fizet valamiért.
  • Amennyiben elutasítják, hogy megadják a hivatkozott cég/szervezet tényleges címét, ahol személyesen is fel lehet őket keresni.
  • Amennyiben nem adnak részletes tájékoztatást azelőtt, hogy pénzt kérnének öntől bármiért is.
  • Amennyiben elkérik a bankkártya, vagy bankszámla számát, annak ellenére, hogy nem vásárol semmit arról a számláról, vagy kártyáról éppen.
  • Amennyiben megpróbálják nyomás alatt tartani, hogy minél gyorsabban döntsön és ne legyen ideje alaposan átgondolni a dolgot.
  • Amennyiben ragaszkodnak a banki előre utaláshoz, vagy ahhoz, hogy futár menjen a pénzért.
  • Amennyiben tovább hívogatják az ön kifejezett kérése ellenére is.
  • Amennyiben csekket adnak át és megkérik, hogy a pénz egy részét, vagy egészét küldje tovább valaki(k)nek.

 

fraud_2.jpg

Hogyan védekezhetünk az ilyen jellegű csalások ellen

 

  • Soha ne adjunk meg semmilyen bizalmas adatot telefonon vagy emailben! A bankok, vagy közmű szolgáltatók nem kérnek jelszavakat, bankkártya adatokat ilyen módon.
  • Ne hagyjuk magunkat sürgetni a válaszadással, vásárlással! Mindig hagyjunk időt átgondolni, hogy egy adott ajánlat tényleg előnyös-e nekünk, vagy sem.
  • Nézzünk utána a hivatkozott cégnek! Keressünk rá az interneten, nézzük meg, hogy az adott termék vagy szolgáltatás létezik-e, ha igen akkor milyen vélemények vannak róla az interneten.
  • Informálódjunk a cégtől, hogy az illető aki minket hívott tényleg ott dolgozik-e, vagy partnere-e a cégnek.
  • Sose higgyünk a kijelzett telefonszám valódiságának, amíg meg nem győződtünk arról! A technológia világában igen könnyű manipulálni a kijelzőn megjelenő nevet, vagy telefonszámot. Amennyiben a hívás valósnak tűnik hívjuk vissza a céget az elérhető hivatalos telefonszámon, amennyiben nem tűnik annak, úgy szakítsuk meg a hívást.
  • Azonnal tegyük le az automata hívásokat! Amennyiben előre beprogramozott gépi szöveget hallunk amikor felvesszük a telefont, szakítsuk meg a hívást. 
  • Ne higgyünk semmi olyan ajánlatnak, ígéretnek, ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen! Ha nem vettünk részt semmilyen nyereményjátékon, valószínűtlen, hogy kisorsoltak volna nyertesnek bármilyen formában is (IP cím alapján, stb...) Az egyik leggyakoribb e-mailes csalás bizalmas adatok megszerzésére, amikor különböző nyereményjátékok nyertesének állítják be az áldozatot, majd pénzt kérnek  az állítólagos nyeremény elküldéséért cserébe. 
  • Válasszunk biztonságos fizetési módot, ahol a bankkártya, vagy bankszámla adataink nem kerülnek idegenek kezébe. Ilyen például a Paypal, vagy Skrill, de sok egyéb “online pénztárca” megoldás is létezik már.
  • Kérjen tanácsot hozzáértő személytől! Soha ne menjen bele olyan dologba, amihez nem ért! Mindig kérje ki megfelelő szakember tanácsát az adott befektetési lehetőséggel, termékkel, vagy szolgáltátssal kapcsolatban.